Overbooking, opóźniony lub odwołany lot? Jak uzyskać odszkodowanie za zakłócony lot?

Ostatnio wracałam z Polski do Hiszpanii i po przylocie okazało się, że część bagaży zwyczajnie nie doleciała. Cóż się dziwić… zaczął się sezon wakacyjny i na lotniskach ruch jak w ulu. Zaczęłam się zastanawiać co by było, gdybym na przykład doświadczyła overbookingu czy też odwołaliby mój lot. Opóźnienie to byłaby chyba najlepsza z opcji. Ja wracałam do domu, ale większość pasażerów leciała zwyczajnie na urlop. Kiedyś coś słyszałam o odszkodowaniach za nieodbyty lot czy też overbooking, ale szczerze mówiąc jakoś nie zagłębiałam się w temat, bo nigdy jeszcze mi się taka sytuacja nie przydarzyła. Nigdy nie mów nigdy, dlatego postanowiłam poszperać i poszukać informacji gdyby taka okoliczność mnie dotknęła a przy okazji chcę się z wami podzielić moimi poszukiwaniami. Poniższe informacje będą ciekawe i użyteczne, dlatego warto przeczytać ten artykuł i znać swoje prawa.

Kiedy należy ci się odszkodowanie za overbooking, opóźniony i odwołany lot?

Nie ma znaczenia pora roku w jakiej podróżujesz samolotem, zawsze może przytrafić ci się opóźnienie lotu czy też jego odwołanie. Warto jest znać swoje prawa, ponieważ linie lotnicze często nie chcą wypłacać odszkodowań zasłaniając się niewykupionym ubezpieczeniem turystycznym. Kto kupuje ubezpieczenie skoro często szkoda wydać kilkudziesięciu złotych na konkretne miejsce w samolocie. Okazuje się, że w niektórych przypadkach wcale nie trzeba posiadać ubezpieczenia, aby ubiegać się o odszkodowanie.

Odszkodowanie za lot jest przyznawane w oparciu o Rozporządzenie (WE) nr 261/2004.

Co to znaczy overbooking i co masz zrobić w takiej sytuacji?

Na temat overbookingu krążą opinie i przekonania, że jest on nie do przyjęcia, i że są to praktyki nielegalne. Nic bardziej mylnego, linie lotnicze robią to zgodnie z prawem. Z takiej opcji w głównej mierze korzystają tzw. tanie linie lotnicze, aby zoptymalizować koszty transportu. Wyprzedając tanie bilety okazało się, że część pasażerów mimo wykupionego lotu nie stawiała się na lotnisku. W związku z tym, linie lotnicze postanowiły sprzedawać więcej miejsc niż faktycznie jest w samolocie, licząc na to, że nie wszyscy pasażerowie stawią się do odprawy.

Co się dzieje, kiedy faktycznie wszyscy pasażerowie stawią się do odprawy? Wtedy pracownicy linii lotniczych proszą ochotników na rezygnację z lotu lub przebookowanie ich lotu na inny termin. W przypadku regularnych linii lotniczych pracownicy często kuszą podróżą w wyższej klasie niż się pierwotnie wykupiło. Tutaj pojawia się pułapka, ponieważ dobrowolna rezygnacja z lotu lub zgoda na zmianę terminu podróży automatycznie anuluje możliwość uzyskania odszkodowania.

Aby uzyskać odszkodowanie od linii lotniczych za nieodbyty lot w związku z overbookingiem, przede wszystkim musisz powstrzymać się od przyjmowania wszelkich voucherów i zniżek na przyszłe loty. Podstawą do roszczenia o odszkodowanie będzie odmowa personelu linii lotniczej do wejścia na pokład pasażerowi.

Kiedy należy ci się odszkodowanie za opóźniony lot?

Opóźniony lot to najbardziej spotykana sytuacja jaka może się przydarzyć podczas podróży. Powody opóźnień są różne, natomiast nie wszystkie są podstawą do tego, aby linia lotnicza wypłaciła odszkodowanie z tego tytułu. Oto warunki jakie muszą być spełnione jeśli chcesz ubiegać się o rekompensatę:

✅ opóźnienie było spowodowane bezpośrednią winą linii lotniczych
✅ opóźnienie po dotarciu do miejsca docelowego wyniosło więcej niż 3h
✅ od opóźnionego lotu minęło nie więcej niż 1 rok

Co to znaczy, że wina za opóźnienie musi leżeć po stronie linii lotniczych? Oto kilka przykładów:

  • problemy operacyjne, np. ze złą organizacją pracy załogi pokładowej
  • problemy techniczne, np. w samolocie pojawiła się usterka techniczna, która nie jest usterką produkcyjną
  • problemy rotacyjne, np. samolot był opóźniony lecąc z innej trasy, co spowodowało dodatkowe opóźnienia przy kolejnym locie
  • strajk pracowników linii lotniczych
  • inne nieprzewidziane sytuacje, które najlepiej skonsultować z profesjonalistami do spraw odszkodowań (AirCashBack)

Kiedy odszkodowanie za opóźniony lot NIE przysługuje? Oto kilka przykładów:

⛔ niesprzyjające warunki atmosferyczne
⛔ strajk pracowników lotniska
⛔ zamieszki i konflikty zbrojne
⛔ usterki techniczne, których linia lotnicza nie była w stanie przewidzieć np. zderzenie samolotów itp.

Co w przypadku jeśli masz przesiadkę i z powodu opóźnienia pierwszego lotu spóźniłeś się na kolejny lot? W takiej sytuacji możesz ubiegać się o rekompensatę jeśli opóźnienie wynosi więcej niż 3 godziny i oba loty są zarejestrowane na ten sam numer rezerwacji.

Odwołali mi lot. Czy należy mi się odszkodowanie?

Jedna z gorszych sytuacji, która może ci się przytrafić to odwołanie lotu. Szykujesz się kilka tygodni na wymarzony urlop a tu – o zgrozo – taka niemiła niespodzianka. Na dodatek nie posiadasz ubezpieczenia podróżnego. I co teraz? Czy masz szanse na odszkodowanie? Tak, ale pod pewnymi warunkami:

  • Lot został odwołany z przyczyn tylko i wyłącznie zależnych od przewoźnika (możesz sprawdzić przypadki, które opisałam w poprzednim podpunkcie).
  • Informacja o odwołanym locie została przesłana przez przewoźnika na krócej niż 14 dni przed odlotem.

Często zdarza się, że lot jest odwoływany w momencie, kiedy wszyscy pasażerowie są już na lotnisku. W związku z tym linia lotnicza ma pewne obowiązki:

  • Poinformowanie pasażerów znajdujących się na lotnisku o planowanym odwołaniu lotu;
  • Zapewnienie biletów na lot zastępczy, który powinien odbyć się w możliwie jak najkrótszym terminie;
  • Zorganizowanie wyżywienia i noclegu, a także transportu między lotniskiem, a hotelem.

Pamiętaj, aby nie podpisywać żadnych dokumentów podsuniętych przez linie lotnicze. Mogą one zamknąć ci drogę do roszczenia odszkodowania.

Czy za odwołany lub opóźniony lot czarterowy należy mi się odszkodowanie?

Loty czarterowe są często wykorzystywane w przypadku wycieczek organizowanych przez biura podróży. Należy pamiętać, że bilety obsługiwane we współpracy między biurami podróży i liniami lotniczymi również kwalifikują się do rekompensaty.

W przypadku lotów czarterowych przysługuje ci odszkodowanie na takich samych zasadach jak w przypadku połączeń regularnych. Dlatego też, jeśli twój samolot do miejsca docelowego jest opóźniony o ponad trzy godziny, masz prawo do odszkodowania od linii lotniczej. To samo dotyczy sytuacji, gdy twój lot zostanie odwołany. Za zorganizowanie biletów na loty alternatywne odpowiada przede wszystkim linia lotnicza, nie zwalnia to jej jednak z obowiązku zapłaty odszkodowania.

rekompensata za lot
Statystyki lotnicze pokazują, że około jedna czwarta samolotów odlatuje z opóźnieniem, a ponad 6% z nich jest opóźnionych powyżej dwóch godzin. Około 5% lotów zostaje odwołanych.

Ile należy ci się odszkodowania za zakłócony lot?

Teraz porozmawiajmy o finansach. Jeśli spełniasz warunki z poprzednich punktów to możesz ubiegać się o rekompensatę od linii lotniczych. Kwota jaką przewoźnik powinien ci wypłacić będzie zależna od dystansu podróży lotniczej.

Wysokość odszkodowaniaDystans
€250 na pasażera do 1500 km
€400 na pasażeraod 1500 km w obrębie UE
€400 na pasażeraod 1500 km do 3500 km
€600 na pasażerapowyżej 3500 km

Niezależnie od wspomnianego wyżej odszkodowania za zakłócony lot, mogą przysługiwać ci dodatkowe rekompensaty za poniesione koszty, np. bilet kolejowy, hotel itp. Najlepiej udaj się po poradę do specjalistów, ponieważ każdy przypadek jest inny.

Jakie dokumenty potrzebuję do roszczenia o odszkodowanie?

Reguła jest prosta: im więcej dokumentacji uda się ci zebrać, tym lepiej. Zobacz poniżej co będziesz potrzebować w każdej sytuacji z osobna.

Dokumenty potrzebne do odszkodowania za overbooking

  • karta pokładowa, bilet lub internetowe potwierdzenie rezerwacji lotu
  • numer lotu
  • nazwa lotniska z którego odbywa się lot oraz nazwa lotniska docelowego

Dokumenty potrzebne do odszkodowania za opóźniony lot

  • karta pokładowa, bilet lub internetowe potwierdzenie rezerwacji lotu
  • numer lotu
  • nazwa lotniska z którego odbywa się lot oraz nazwa lotniska docelowego
  • postaraj się uzyskać informację o przyczynach opóźnienia
  • zbierz dowody opóźnienia tj. korespondencję od przewoźnika, zdjęcia tablicy odlotów itp.

Dokumenty potrzebne do odszkodowania za odwołany lot

  • karta pokładowa, bilet lub internetowe potwierdzenie rezerwacji lotu
  • numer lotu
  • nazwa lotniska z którego odbywa się lot oraz nazwa lotniska docelowego
  • postaraj się uzyskać informację o przyczynach odwołania lotu
  • zbierz dowody tj. korespondencję od przewoźnika, zdjęcia tablicy odlotów itp.
  • zachowaj wszystkie paragony, które mogą stanowić dowód poniesionych przez Ciebie kosztów dodatkowych poniesionych w wyniku odwołania lotu.

Pamiętaj!
Nie przyjmuj w ramach rekompensaty voucherów czy też zniżek na przyszłe loty. Nie podpisuj żadnych dokumentów ani nie przyjmuj ofert, które przedstawią ci linie lotnicze, ponieważ w ten sposób możesz zrzec się swoich praw.

Jak złożyć reklamację do linii lotniczej?

Najlepiej jest w takiej sytuacji zgłosić się do specjalistów. Nie oszukujmy się, nie jesteśmy w stanie znać wszelkich niuansów i kruczków prawnych. Na dodatek każdy przypadek jest inny i najlepiej, żeby ktoś nas poprowadził w tej kwestii.

Jeśli przytrafił ci overbooking, odwołany lub opóźniony lot najlepiej skontaktuj się z AirCashBack. Profesjonaliści przeanalizują twój przypadek i w twoim imieniu złożą dokumenty o rekompensatę do linii lotniczej. Jeśli chcesz skontaktować się z AirCashBack wystarczy, że klikniesz w poniższy link:

FORMULARZ KONTAKTOWY AirCashBack

Dlaczego wybrałabym AirCash Back? Ponieważ istnieją od ponad 10 lat na rynku, mają masę zadowolonych klientów i najniższe prowizje z dostępnych ofert na rynku. Co jest NAJWAŻNIEJSZE nie pobierają zaliczek. Ich prowizja zostanie naliczona dopiero w momencie kiedy uda uzyskać się odszkodowanie od linii lotniczych.

W artykule występują linki afiliacyjne i reklamy, za które właściciel strony hiszpaniaole.pl, może otrzymać prowizję od reklamodawcy.

Oceń ten post

Możesz również polubić…

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *